“Alle kan gjøre drag så lenge du er en fag”

Du trenger ikke å være homofil for å drive med drag. Overskriften er utsagn fra teksten til Rio

Opps på grunn av teknisk feil blir dessverre ikke videoen inkludert, men gjerne FØLG Rio for å holde deg oppdatert på hva som skjer!

https://www.instagram.com/ria.the.revolution.rider/

Foto av Gina Haugen (Lazygirlaf)

 

Slam poesi skal føles og høres.

05.01.23 var det innlandsmesterskap i slam poesi. Jeg var så heldig at jeg fikk bli med å oppleve mange fantastiske kustnere.
Ut i fra de 9 deltgerne så er jeg så hedig at jeg kjenner en av deltagern: Rio.
Rio er a Non binary drag queen, who ate it. 

Rio er oppvokst i et kristent hjem noe som ikke har vært helt greit med deres tanker og følelser. Legg gjerne igjen en kommentar om du ønsker å vite mer om Rio sin fortid.

 

Rio kommer fra en plass som heter Porsgrunn. Selv kommer jeg fra en plass som heter Moelv, så hvordan møttes vi?
I Desember var jeg så heldig at jeg solgte produkter på markde til folkehøyskolen de gikk på! ( Ringsaker arbeidsbevegelse folkehøyskole  – Drag Linja)

Det tok ikke lang tid før jeg kom overens med Rio og flere fra klassen. Takk og lov for det!  Det var starten på et intressangt vennskap.

 

 

Rio er født 30.06.2003

Favoritt farge: Rosa
Hobby: Drag queen

Drømmejob: Drag

 

Mange ord kan beskrive Rio, men det første som dukker opp i hode mitt er TØFF.

Det eksisterer så mange mennesker i verden at det er enkelt å bli borte i havet. Rio derimot er ikke så enkel å miste. Jeg prater ikke kun om utsende, men personlighet. Du skal lete lenge etter for å finne noen som har et så stort hjerte, tørr å sette ned foten for sine meninger og kjemper for sine drømmer.

 

Det var jeg som fant eventet  og sendte det til Rio, men fristen for påmelding var nesten ute. Det går ikke mange minutter fra de åpner meldingen min til jeg leser at de har sendt inn søknad.

Utfordringen tok de på strakarm. På under 1 uke måtte de få 3 tekster til liv.  Jeg tror ikke jeg så Rio den uka, og hvis jeg gjorde det var de klistrert til notatarket sitt. Heldigvis var det verdt det. Når den store dagen endelig kommer så  leverer Rio følsesladde tekster om å være seg selv.

Selv om målet ikke var å vinne fikk de masse ut av dette projektet. Inspirasjon, nye kontakter og ikke minst erfaring.

 

 

La oss prate litt om Inspirasjon

Rio kommer fra et kristen hjem, noe som gjorde det utfordrenede å være seg selv.

I en av tekstene prater Rio om hvordan de følte seg fanget i kjønnet sitt. Det å bli fortalt alt du liker er feil er ikke noe Rio lot seg knekke av. Rosa er kult og interessen for make up har hjulpet de med å nå en lang vei en dag i dag.

Det er tydlig at Rio tar inspirasjon fra eget liv. De brenner for at andre skal føle seg bra nok og hva er bedre enn å holde en åpen dialog? Du kan ELSKE rosa selv om du er gutt. Du kan ville leke med traktorer selv om du er jente. Det å låse kjønnet til hva vi kan gjøre er ikke Rio en stor fan av. Det at du er så tøff og tørr å prate om noe som står deg så nært var deilig å høre på.

 

 

 

 

For deg som ikke var der – du gikk glipp av noe

Tekst 1: Drag og selvsikkerhet

Tekst 2: Oppvekst og usikkerhet

Tekst 3: Klima og angst

 

 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
glucose guardian

 

Lurer du på noe om Rio?

Legg igjen en kommentar eller send meg en mail om du ønsker å vite mer om denne lille stjerna som har planer om å ta over verden.

 

 

 

Insta&Tiktok
Lazygirlaf

 

Mail: [email protected]

 

Tusen takk til alle som titter innom!

Jeg setter stor pris på alle som tar seg tid til å lese

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg