“Djevelens dop” jeg er lykkligere nå

Mathea

Dette intervjuet tilhører innlegget mitt “ å date noen med ADHD.”
Innleggene blir ikke postet før noen dager etter inverjuet.
link  komme her.

Før vi starter: dette er et informativt intervju for å se hvordan et forhold kan bli påvirket. Ikke en fasit

I innlegget for du et innblikk oppturer og nedturer som kan oppstå når du dater noen med diagnosen ADHD. 
I dette intervjuet for vi et innblikk i forholdet til Gabriel Sandnes og Mathea Elvsvebakken.

Mathea er ei 21 år gammel jente med livlig humør. Hun er ei talentfull jente med kjærlighet for musikk. I tidlig alder ble hun påvist ADHD og ser ikke på det som en negativ ting. 
Gabriel er 19 år gammel med meget gode manerer. Jeg kjenner han ikke så godt, men han framstår som en rolig og omtenksom person. 
De møttes ved Fana folkehøgskule. (musikk)

Når du først møter disse to spirrevippene vil du fort legge merke til en energi forskjell. Jeg vil finne mer ut om forholdet deres (som har vart 1år ca)  og ADHD sin rolle. 
Let’s dive in.

I starten når du først lærte Mathea å kjenne, hvordan  oppfattet du henne?
Det første ordet han sier er “energisk”, følgt opp med andre gloser som ensetrisk, sassy og ekstremt morsom. Her har jeg fått streng beskjed å understreke, Mathea er ekstrem morsom. Det kan jeg understreke ved å si vi lo mye under inverjuet når hun svarte på spørsmål. 
Gabriel fortsetter med å fortelle at Mathea har en god aura rundt seg og kan lyse opp hvilket som helst rom. “Når hun var borte fra klassen føltes det ut som noe manglet”

Gabriel

ADHD kan skape problemer for mange på grunn av  f.eks ekstrem reaksjoner. Har dere opplevd noen dere kan dele med oss?  Dere er også veldig forskjellige. Har det skapt problemer for dere? 

Begge stirret teit på meg og deretter hverandre. 

“Gabriel trenger av og til et lite spark bak og det er jeg flink til å gi han” Mathea. 
“Jeg liker ikke å snakke så mye, men hun er flink til å inkluderer meg. I starten var det kleint men det er ikke et problem nå. Jeg synes det er positivt.” Gabriel

Det var på grunn av henne de startet å prate. Mathea forteller hvordan hun spurte om snappen hans en dag de var på skoletur. Gabriel følger opp med å fortelle at de skulle på sushi resturant, så Mathea måtte velge mat for han. Det er hun som er sushi eksperten av disse to.

Oppservasjon: under intervjuet ser jeg at Mathea har en kribbling i kroppen hun ikke får vekk. Hun bruker mye kroppsspåk når hun snakker og kroppen beveger jeg litt rundt i sofaen. 
Dette er typiske tegn som kan oppstå om du har ADHD. (urolig/urohet) 

“Gabriel, kan du fortelle litt om hvordan dere takler ekstremreaksjoner?” 
Gabriel grubler lenge før han åpner munnen.  Jeg er fult klar over at folk med ADHD føler gjerne sinne, glede, lei seg veldig sterkt, men jeg tror ikke vi det har oppståt så mane situasjoner. Som oftest når Mathea blir sint har hun en grunn.
 

Spørsmål kun til Mathea

Når ble din adhd oppdaget, hvorfor og evt kort historie på hvorfor du skulle til utredninger?
Så tidlig som barneskolen var det mistanke. Noen av grunnene var fordi jeg ikke fysisk klarte å sitte stille. Jeg hadde også mye sinneanfall. Det er flere faktorer som spilte inn, i tillegg levde  jeg  litt i min egen fantasi verden. Selv om det var mistanke fra tidlige alder, ble jeg ikke diagnosert før 8.klasse. 
Jeg startet med ritalin for å kontrollere meg selv, men jeg følte meg ikke som meg når jeg gikk på det. Flere rundt meg la også merke til at jeg forsvant inn i meg selv. Jeg var ikke lengere rask i replikken. Jeg var et skall av meg selv, men jeg kom meg igjennom skolen. På godt å vondt.

Kan du fortelle mer om dine opplevelser når du gikk på Ritalin? 
Det var et mareritt for meg. Jeg sluttet så fort jeg fylte 18 og føler meg mye bedre. Ritalin hjalp meg med å fokusere. Jeg ble “normal”, men jeg følte meg tom. For meg var det djevel tabletter. Vi med adhd, vi føler sterkt. Jeg mistet nedturen, men jeg mistet også oppturene. 

Kan du fortelle litt om hva dine hobbier er?
Jeg elsker musikk. Spesielt synging, også spiller jeg piano. 
Jenta lyser opp som et barn når vi kommer inn på tema musikk. Lidenskapen stråler ut av øynene henns. 

Folk med ADHD bruker ofte høyre hjernehalv del mer enn venstre. Tror du at diagnosen din er grunnen til din kjærlighet for musikk?
Delvis. Jeg tror jeg hadde likt musikk selv om jeg ikke hadde hatt ADHD, men siden jeg har den føler jeg bare en sterkere tilknytting til ting jeg liker.  F.eks da jeg gikk på Ritalin og mistet meg selv, var musikk en stor del av meg fortsatt. Selv om jeg ikke fikk like mye glede ut av det.

Du er 21 og har mange år fremfor deg. Tror du symptomene vil forsvinne med alderen?

Jeg har ikke vokst det fra meg enda, og jeg tviler på jeg vokser det fra meg. Når du blir eldre har du lært å lære deg selv å kjenne mer, så jeg tror det blir enklere. 
Jeg tror den barnslige delen av oss alltid kommer til å være der. Lysten til å ha det gøy.
Vil du bli kvitt ADHD din?
Mathea endrer holdningen sin fra avslappet til rett i ryggen. Hennes gode humør svinner og et alvorlig utrikkyk oppstår i ansiktet hennes. ” Jeg vil ikke bli kvitt den. Den gjør meg til meg. Om jeg skal bli en annen…….Jeg tror jeg hadde hatt en identititeskrise om jeg skulle blitt enn annen.

Har du teknikker/ting du liker å gjøre for å holde humørsvingener i sjakk? 
Hva med tips til folk som prøver å vende seg til diagnosen? 

Føler du tankene surrer og du ikke har kontroll på hva som skjer? Skriv ned mens tankekaoset oppstår. Venter du til tankene har roet seg vil det være vanskelig å huske hva du tenkte. 
I tillegg sier Mathea at hun liker å snakke med noen hun stoler på hvis hun trenger å få ut følelser. En god venn eller noen andre. I tillegg snakker Mathea om “moodtracker”. Moodtracker blir en dagbok for følelsene dine. I den er det fint å skrive om følelsene sine, hvorfor du føler det du føler. (f.eks triggere)
Hun avslutter med å understreke: når en følelse oppstår, si til deg selv at det er greit å føle. Selv om du kanskje ikke skjønner hvorfor du føler det sånn. (tristhet, gladhet, skuffelse etc) 

Personlig vil jeg si at det var kloke ord.

 Det er ikke alltid lett å kontrollere følelser, men det er viktig å tillatte seg selv å føle.

 

Åpne bilde
Et artig par
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg