Når indre uro skal gjøre husarbeid (Ehhh)

For mange kan det være vanskelig å finne tid til alt som skal gjøres i løp av 24t. For folk med ADHD er ikke utfordringen å finne tid, men starte. 
Å gjøre husarbeid i seg selv er kjedelig, men les videre om du ønsker noen gode råd for å komme deg igjennom oppgavene.

Typen spurte om vi skulle ta en Photoshop etter ryddig. Svaret var ja.

Personlig må jeg innstille meg på husarbeid. Høy musikk og en belønning til meg selv er det første jeg tenker på. Hva jeg setter på varierer, men volumet er alltid høyt. 
“Belønning” 
Jeg må gi meg selv en grunn til å rydde, hvis ikke klarer jeg fint å utsette det. Hva en belønning er varierer.

Eksempler på belønninger:
1) Jeg rydder i minimum 20min og deretter ser jeg en episode av en serie jeg liker.
2) Når jeg har ryddet stua ferdig har jeg plass til å trene. 
3) I kveld får jeg besøk og jeg ønsker at kjøkkenet, stua og badet skal se greit ut til de kommer. Belønninger er følelsen jeg får av å utføre oppgaven. 

Hvorfor er det viktig å belønne seg selv? 
Hvordan oppdrar du en hund? Med godbiter. Når du lærer hunden triks og gir den godbit assosier de oppgaven med noe positivt. Gir du deg selv en belønning når du er ferdig vil du også starte å assosiere oppgaven med noe positivt istedenfor en kjedelig oppgave. Har du ADHD er dette et tips jeg anbefaler å teste ut. Dopamin er et stoff folk med ADHD sliter med å produsere nok av. (Lykkehormon). Distraher hjernen ved å utløse dopamin før du blir for sint. Eller kjeder deg og vil gi opp.
Forresten, sett på en vekkeklokke som ringer etter en tid.
Pause er viktig.

 

Det har funket mer enn 1 gang

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg