Et slag i trynet med Markus Hovde (intervju med lokal MMA utøver)

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Markus Andre Hovde
Insta: @markushovde

Hvem er Markus Andre Hovde? 
Han er en idrettsutøver fra Brumunddal som legger sjelen sin i alt han gjør. Fra ung alder visste han at kampsport er det han ønsker å drive med. Blod, svette og tårer er bare halvparten av jobben han har lagt ned.  Opptrening, operasjon og motivasjon er også gloser som passer inn.

Nederst i innlegget vil det være informasjon om kampsporttimer for intresserte.

La oss starte fra starten. 
Kan du fortelle meg i korte trekk hva du husker fra barndommen din, som kan ha vært med å påvirke den du er i dag?

Jeg startet med kampsport da jeg var 3-4 år gammel. Det var mamma som satte meg i gang med det, og jeg har drevet med det siden
Først var det Taekwondo og  derreter sprette interessen seg til andre kampsporter.
Kickboksing, Kung Fu San Soo, MMA er noen grener som fanget min interesse.
Grunnen til jeg ble så intressert i kampsport er fordi: det var et sted jeg kunne slappe av og være meg selv. Allerede etter et par år begynte jeg å være med mamma på sine treninger (Kung Fu San Soo) også, som hjalp veldig på interessen videre.

Du har en eldre bror, inspirerte han deg treningsrelatert? 
Min bror og jeg var litt forskjellige under oppveksten. Jeg vil ikke si han påvirket meg i en stor grad på den fronten, fordi når jeg var på trening var han hjemme. 

Hva synes han om at du satser i MMA? 
Jeg tror han støtter det en god del, vi har egentlig ikke snakket så mye om det.

Hvor mange kampsporten har du vært innom? 
Det nærmer seg vel 6-7 kampsporter nå, hvor alle er med og påvirker MMA-satsingen.
Konkret hva han har drevet med:
Kickboksing, Taekwondo, Kung fu, Thai boksing, Bjj(brasiliansk jiu jitsu ) MMA.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Du har kommet langt og har mange mål foran deg. Du startet tidlig med innstillingen om å bli best. Barndommen din var fylt av trening i en tidlig alder, men er du fornøyd med oppveksten din? 

Jeg skjønte tidlig at det var forskjellige prioriteringer som måtte bli gjort, og trening ble fort fokus her, og det angrer jeg absolutt ikke på. For å bli best er det utrolig mye fokus, dedikasjon og trening som skal til, og om man nedprioriterer dette, blir man heller ikke best.

La oss spole noen år frem i tiden! 
Du bor i Oslo og du har bestemt deg for å satse. 
Det første jeg vil vite er hvordan går det med deg? 
(Psykisk og fysisk)

Jeg har det vel greit, tross omstendighetene. Jeg fikk Covid forrige uke,(01.02.22) så fysikken og helsa har tatt en hit, men det kommer vel sterkt tilbake vil jeg tro, det skal jeg i alle fall jobbe hardt for.
Uten om det jobber som kundekonsulent. Bedriften arbeider med litt forskjellige former for forretningsutvikling og vekst. Jeg trives i jobben min, I tillegg til jobben min så trener jeg to ganger hver dag.

Du har møtt mange kampsport utøvere, er det noen som har gjort et ekstra inntrykk på deg? (Hvorfor?)

Her er det to stykker jeg gjerne vil trekke frem. Først er det Kenneth Bergh, som er en profesjonell fighter. Han var en av trenerne min da jeg trente på Gym Ila. Han hadde et fint syn på kampsporten og hadde en fin måte å lære bort på. Jeg ser opp til han som fighter, og håper jeg får trent mer med han om ikke så alt for lenge.
Den andre jeg vil trekke frem her er hovedtreneren min, Bjørn Thele. Det er ingen som har påvirket meg mer innen kampsport enn han, og jeg hadde ikke vært i nærheten av der jeg er nå uten han. Jeg har ikke kommet i nærheten av så langt som jeg vil/skal, men uten han ville ikke noe av dette vært mulig uansett. Han lærte meg hvordan jeg kan sette sammen det jeg er god på fra de forskjellige kampsportene inn i én stil, og om jeg ikke hadde fått gjort det, hadde jeg ikke hatt noe i et oktagon å gjøre. Hadde jeg hatt mulighet til å gjøre alt på nytt, er det lite jeg ville endret på. En av de få endringene jeg ville gjort hadde vært å trene med han tidligere og faktisk ta til meg alt han hadde sagt fra starten av.

(Gina her)
Jeg vil bare skyte inn at Bjørn Thele er en fantastisk trener som kan bli funnet i Brumunddal. Hvis du er intressert i å satse i kampsport anbefaler jeg å sjekke ut: InFight Norge eller bla nederst på siden for info. 

Bjørn Thele om Markus som utøver:
Markus er lærevillig og selvdisiplinert. Han er sterk pådriver av egen læring og kreativ i sin utforming av figtherstil. Som person har han en god miks av ydmykhet og selvtillit som gir god grobunn for utvikling (på og utenfor matta). Man ser det i stilen hans også, den er i stadig endring og han er villig til å gå ut av komfortsonen for å lære nye ting.

Her er en video fra treningen dere: 
 

Du har fått skulderen ut av ledd en gang, hvis jeg ikke husker feil var det 2018?
Hvordan påvirket det deg? 
Kan du snakke litt om skadeomfanget, påvirkning den hadde på deg fysisk og hvor lang tid tok det før du var på bra igjen? Har du smerter nå / andre problemer? 
Tror du skulderen kommer til å ødelegge for deg en dag?

Jeg har faktisk fått skulderen ut av ledd 3 ganger. Den aller første gangen var på en MMA-trening for flere år siden. Jeg har operert skulderen og fått bygget opp igjen, men den blir nok aldri helt den samme. Jeg velger heller å ha troen på egen trening enn å ha troen på at skulderen min skal ødelegge for meg. Om jeg lar en bagatell som det ødelegge mitt håp om en karriere her, kan jeg like så godt legge opp med en gang, og det er ikke en mulighet. 

Har du noen gang følt for å gi opp? (Kan du forklare hvorfor hvis svaret er ja? Hvordan fant du gnisten igjen?
Jeg har selvfølgelig møtt en vegg en sjelden gang i blant. Det er ikke alltid like lett å finne motivasjonen igjen, så for meg hjelper det å tenke på hvorfor jeg i det hele tatt driver med det. Finne igjen det som gjorde at jeg bestemte meg for å satse og sette i gang på ordentlig. Om jeg gir opp, blir det mye vanskeligere for meg å gi mamma det jeg vil, og alle rundt meg det jeg vil.

Har du noen ord til andre som har skader som forhindrer dem i å gjøre det de liker? 
Om det er noe du virkelig vil gjøre, så finn en måte å jobbe rundt det på. Endre litt på treningen, finn deg folk med samme erfaring og del med de, finn veier rundt.

Hva er en av dine største drømmer? 

Jeg skal bli Champion. Ikke noe under. Jeg skal kunne leve uten bekymring, det er vel hovedmotivasjon og hovedmål. Et liv uten bekymringer som jeg kan kontrollere. 
 

Hvordan skal du nå målet og hvor lang tid tror du det vil ta deg?
Jeg skal jobbe kontinuerlig og hardt akkurat som jeg gjør nå. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar, men det har ikke så mye å si heller. Jeg vil ha et belte rundt livet ila. et par år, og så et nytt et innen noen år etter det, og sånn tenker jeg å fortsette.

Kan du forklare kort hvordan du har  kommet dit du er? Har du samlet noen medaljer på veien? (Hvor mange og hvilken plass?) 

Psst, neste gang ! 

Jeg har konkurrert en del, noen kamper her og der og turnering. Akkurat nå er min record 7-1, hvor det ene tapet er en MMA-kamp i england, noe jeg tenker å gjøre noe med om en måned. 

Er det noe du ønsker å fortelle/ si til leserne?

Om det er noe du virkelig vil gjøre eller faktisk vil satse på så syns jeg du skal prøve. Det er mye bedre å prøve og finne ut om det funket eller ikke, enn å sitte å angre på at du ikke prøvde og lure på om det hadde gått.

Informasjon om trening og tilbud til deg som bor i Brumunddal området. 
(fra Bjørn)

Holder til ved Fønix og Mudo Brumunddal. Jeg holder gruppetimer for både nybegynnere og viderekomne i MMA og privattimer for konkurranseutøvere og entusiaster fra hele innlandet. 
Kan nås via mail: [email protected] eller instagram: @infightnorge 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg