Et steg av gangen (til deg med adhd/stresser)

Hvordan skal du få noe produktivt gjort? Du må lære deg å ta det ene beinet foran det andre. Akkurat som et barn som må lære seg å gå.

Selv er jeg under utredning av ADHD og dette innlegget er ikke for å tråkke noen på tærne. 

For veldig mange andre med diagnose er det ekstremt vanskelig å få noe gjort. Problemet er sjeldent at vi ikke gidder å utføre oppgaven, men vi stresser så mye med alt som skulle vært gjort. Gir det mening? Nei ok.
les videre.
Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Av og til skriver jeg et blogg innlegg på 3timer. Det er ikke fordi jeg ikke kan norsk, men jeg sitter oppe med 10 andre tabs på PC og jobber med 10 andre ting. Jeg liker å si til folk at det er sånn hjernen min fungerer. Skal jeg betale regning skjer det samtidig som jeg redigerer en treningsvideo, skriver blogginnlegg, lager meg lunsj, finner ut hva jeg vil høre på youtube. Når x antall tabs er åpne, krasjer det for oss. Akkurat som en PC. Du ser det står error i øynene våre. Dette kan medføre flere utfall. Bl.a: sinneutbrudd, fortvilelse og  vi kan begynne å hakking på oss selv. Trykker ikke du oss ned i søla, klarer vi det fint selv.

Jeg er heldig som har en ved min side igjennom disse kampene, men her kommer noen fine hjelpelinjer, jeg føler har fungert på sånne dager.

Tips
1) Lag en liste
Før du slår deg løs på dagens oppgaver, lag en lista over hva oppgavene er. Stryk ut det du kan utsette til en annen dag. F.eks regningen min har 10 dager frist på seg.
Jeg skal på jobb i dag, og derfor må jeg lage lunsj. Det betyr at lunsj er det første jeg skal gjøre, fordi blogg kan jeg evt gjøre etter jobb også. I starten vil å lage liste være en ny tab for mange, men i lengden kan denne teknikken komme til god hjelp.

2) Time out før sinneutbruddet kommer for fult.
Av og til kan jeg kjenne inni meg at nå har jeg fått nok før jeg blir sint. Når den følelsen kommer sier jeg pent i fra til vedkommende at det er på tide å endre aktivitet/splittelag.
Et eksempel på dette kan være når jeg spiller biljard med typen. Å tape i seg selv går greit, men når jeg har en dårlig spiller dag+ taper flere runder på rad. Da sier jeg bare til han “hvis jeg spiller en runde til tror jeg helvete brakeløs. Jeg er lei.” Vi er flinke til å kommunisere og han er fult klar over at timeout er neste på listen.

3) Organiser dagen før
Personlig har jeg ikke kontroll på tingene mine når jeg trenger de. Derfor gjør jeg ofte ting klart dagen før. Skolebøker, pakket ned. PC er lagt fram. Viktige papirer jeg skulle tatt med, glemt. Denne teknikken hjelper, men det betyr ikke at jeg husker alt til en hver tid
Har du ADHD eller kjenner du deg igjen i følelsene? Ikke la følelsene styre deg, men lær deg å styre følelsene. Del innlegget med en venn som trenger det.

Mail: [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg